Różne oblicza dysleksji
Teorie dotyczące sposobu nauczania dzieci dotkniętych dysleksją bardzo często wzbudzają kontrowersje. Ten artykuł stanowi odpowiedź na pytania czym jest dysleksja i w jaki sposób może sobie z nią poradzić rodzic czy nauczyciel, aby przyswajanie wiedzy przez dziecko było jak najbardziej efektowne. Dysleksja dotyka wiele różnych aspektów edukacji, dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć czym ona dokładnie jest.
Dysleksja ma różne oblicza, czyli u różnych dzieci może charakteryzować się innym stopniem natężenia. Stopień natężenia dysleksji oraz jej wpływ na dziecko zwykle różni się od rodzaju wykonywanych zadań.
Nie jest to regułą, że dziecko, które zmaga się z dysleksją ma tylko problemy z czytaniem i pisaniem. Problemy w edukacji wynikające z tego schorzenia mają nie co większy obszar. Oprócz problemów z pisaniem i czytaniem dziecko dotknięte dysleksją może mieć także trudności z dokładnym kopiowaniem liter czy wyrazów, płynnym czytaniem, czytaniem na głos, literowaniem czy rozumieniem tekstu. Czasami zdarza się, że dyslektycy mają także kłopoty z zapamiętywaniem, rozpoznawaniem kierunków (prawo/lewo, góra/dół) czy porządkowaniem elementów.
Prawda jest taka, że dysleksji nie można wyleczyć całkowicie. Można natomiast za pomocą przystosowania odpowiedniego środowiska pracy oraz zastosowania różnych technik edukacyjnych wyeliminować jej skutki.
Przejawy dysleksji
Dyslektyk ma problemy z odszyfrowywaniem, czyli rozkładaniem słów na mniejsze cząstki. Osoba zdrowa, nie mająca problemów z dysleksją, ma taki poziom świadomości fonemicznej i umiejętność rozpoznawania dźwięków oraz grup liter, ze nie ma problemów z rozumieniem tekstu. Osoba z dysleksją natomiast bez przerwy musi na nowo odszyfrowywać tekst, aby go zrozumieć. Często takie dzieci stosują „drogę na skróty”, czyli próbują szybko coś przeczytać, zamieniają pojedyncze litery, sylaby lub automatycznie dokańczają wyraz i wychodzi nowe słowo. – (Polecamy zestaw klamerkowy z zaznaczaniem odpowiedniego podpisu do obrazka). To nie wszystko, z czym może zmagać się dyslektyk. Dziecko dotknięte taką chorobą także może słabo wyczuwać rymy. Bardzo często jest to spowodowane tym, że myli podobne dźwięki oraz ma słabą dykcję – pomoc edukacyjną „Rozpoznaję rymy” znajdziesz tutaj.
Wszyscy są zgodni co do tego, że dysleksja ma olbrzymi wpływ na naukę. Niektóre zadania angażują różne części mózgu, które są odpowiedzialne za ruch, słuch, koordynację czy pamięć. U zdrowego człowieka wszystkie partie powinny współdziałać razem. U dzieci z dysleksją proces współdziałania danych części mózgu jest zaburzony. Dlatego zaleca się w początkowym etapie edukacji angażować dzieci do ćwiczeń ruchowych czy wspólnych zabaw. (Polecamy nasze „Karty z rolami”, które pozwalają dzieciom wcielać się w różne role; scenki teatralne).
Jak może pomóc szkoła i nauczyciel? Właściwe podejście do dyslektycznych uczniów i wiedza na temat tego schorzenia to klucz do sukcesu. Nie można uciekać od problemu z tego względu, że właściwe metody edukacyjne są w stanie wyraźnie pomóc. Ważnym elementem jest aby relacje szkoła-rodzic były utrzymywane na bieżąco. Wzajemne informowanie się rodziców i wychowawcy o wynikach obserwacji pozwala zminimalizować skutki tego schorzenia i pomóc dziecku odnaleźć się w sytuacjach, w których po prostu sobie gorzej radzi niż rówieśnicy.
0 Comments